Zgodnie z ustawą z dnia 14 lutego 1991 roku Prawo o notariacie notariusz jest powołany do dokonywania czynności, którym strony są obowiązane lub pragną nadać formę notarialną, a dokonane przez notariusza zgodnie z prawem czynności notarialne, mają charakter dokumentu urzędowego.
Notariusz jest zobowiązany dokonywać czynności notarialnych w języku polskim. W przypadku braku znajomości języka polskiego przez stronę czynności notarialnej, wymagana jest obecność tłumacza przysięgłego.
Notariusz co do zasady dokonuje czynności w siedzibie kancelarii. Jeżeli jednak przemawia za tym charakter czynności lub szczególne okoliczności, czynność notarialna może być dokonana także w innym miejscu.
Notariusz jest zobowiązany do zachowania tajemnicy notarialnej, co oznacza, że nie może ujawnić okoliczności sprawy, o których powziął wiadomość ze względu na wykonywane czynności notarialne.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 lutego 1991 roku Prawo o notariacie notariusz dokonuje m.in. następujących czynności:
- sporządza akty notarialne, w tym w szczególności:
- umowy sprzedaży,
- umowy darowizny,
- umowy przedwstępne,
- umowy deweloperskie,
- umowy spółek,
- umowy ustanowienia odrębnej własności lokali,
- akty ustanowienia hipoteki,
- akty poddania się egzekucji (w tym z tytułu najmu okazjonalnego/instytucjonalnego lokali),
- umowy działu spadku,
- umowy zniesienia współwłasności,
- umowy zamiany,
- umowy ustanowienia służebności,
- umowy dożywocia,
- testamenty,
- oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku,
- pełnomocnictwa,
- umowy majątkowe małżeńskie,
- umowy o podział majątku wspólnego,
- akty ustanowienia fundacji,
- sporządza akty poświadczenia dziedziczenia;
- sporządza poświadczenia:
- własnoręczności podpisu,
- zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem,
- daty okazania dokumentu,
- pozostawania osoby przy życiu lub w określonym miejscu,
- spisuje protokoły (w tym zgromadzeń wspólników spółek, walnych zgromadzeń akcjonariuszy, zebrań wspólnoty mieszkaniowej);
- sporządza protesty weksli i czeków;
- sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów;
- składa wnioski o wpis w księdze wieczystej wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu w księdze wieczystej;
- sporządza inne czynności wynikające z odrębnych przepisów.