Czynności notarialne

Zgodnie z ustawą z dnia 14 lutego 1991 roku Prawo o notariacie notariusz jest powołany do dokonywania czynności, którym strony są obowiązane lub pragną nadać formę notarialną, a dokonane przez notariusza zgodnie z prawem czynności notarialne, mają charakter dokumentu urzędowego.

Notariusz jest zobowiązany dokonywać czynności notarialnych w języku polskim. W przypadku braku znajomości języka polskiego przez stronę czynności notarialnej, wymagana jest obecność tłumacza przysięgłego.

Notariusz co do zasady dokonuje czynności w siedzibie kancelarii. Jeżeli jednak przemawia za tym charakter czynności lub szczególne okoliczności, czynność notarialna może być dokonana także w innym miejscu.

Notariusz jest zobowiązany do zachowania tajemnicy notarialnej, co oznacza, że nie może ujawnić okoliczności sprawy, o których powziął wiadomość ze względu na wykonywane czynności notarialne.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 lutego 1991 roku Prawo o notariacie notariusz dokonuje m.in. następujących czynności:

  • sporządza akty notarialne, w tym w szczególności:
  • umowy sprzedaży,
  • umowy darowizny,
  • umowy przedwstępne,
  • umowy deweloperskie,
  • umowy spółek,
  • umowy ustanowienia odrębnej własności lokali,
  • akty ustanowienia hipoteki,
  • akty poddania się egzekucji (w tym z tytułu najmu okazjonalnego/instytucjonalnego lokali),
  • umowy działu spadku,
  • umowy zniesienia współwłasności,
  • umowy zamiany,
  • umowy ustanowienia służebności,
  • umowy dożywocia,
  • testamenty,
  • oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku,
  • pełnomocnictwa,
  • umowy majątkowe małżeńskie,
  • umowy o podział majątku wspólnego,
  • akty ustanowienia fundacji,
  • sporządza akty poświadczenia dziedziczenia;
  • sporządza poświadczenia:
  • własnoręczności podpisu,
  • zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem,
  • daty okazania dokumentu,
  • pozostawania osoby przy życiu lub w określonym miejscu,
  • spisuje protokoły (w tym zgromadzeń wspólników spółek, walnych zgromadzeń akcjonariuszy, zebrań wspólnoty mieszkaniowej);
  • sporządza protesty weksli i czeków;
  • sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów;
  • składa wnioski o wpis w księdze wieczystej wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu w księdze wieczystej;
  • sporządza inne czynności wynikające z odrębnych przepisów.